Tijd voor nieuw leven in PLIENSMOESTUIN !!!

Eind mei, hoog tijd om PLIENSMOESTUIN nieuw leven in te blazen! 

Het is vreemd hoe de weersomstandigheden dit jaar verlopen, er is werkelijk waar geen pijl op te trekken. Warm, koud, wind, regen, droogte, noem het en ik heb het voorbij zien komen de afgelopen weken. Vanaf februari ben ik al druk in de weer geweest om alle groenten die ik wil gaan verbouwen in de vensterbank ‘tuin-proof’ te krijgen. Vorige week leek het moment daar en dacht ik dat alles de volle grond in kon. En dat was hard nodig ook, de potjes die eromheen zaten begonnen te klein te worden voor de wens van de planten om groter te groeien.

Echter heeft een enorme regen-en hagelbui behoorlijk roet in het eten gegooid. De meeste stekjes die ik net die week in de volle grond had gezet zijn weggespoeld of verpletterd door de enorme hagelstenen die naar beneden kwamen zetten.

Roeien met de riemen die je hebt …

De tomatenplanten lijken enigszins bij te komen van de schrik, al is het nog heel voorzichtig. Maar de rest van de stekjes zien er als een zielig hoopje ellende uit. Twijfelachtig dus of ze het nog gaan oppakken. Misschien dat er volgende week toch nog voorgekweekte plantjes van de Tuinland gehaald gaan worden, geheel tegen mijn principes in. Want Pliensmoestuin zonder de ultieme favorieten zoals paprika en aubergine, dat is ondenkbaar 😉

Bloemenpracht

Dit jaar doet de klimroos het bovenverwachting goed en heeft prachtige gele bloemen. En dat ondanks de enorme luizenplaag die nu al in de tuin aanwezig is. De blauwe regen zou ook wel eens een bloemexplosie kunnen gaan produceren en woekert al mooi over de pergola heen.

Dit jaar heb ik als aanvulling op het bloeiende gedeelte van de moestuin ook een lupinus geplant. Op zich zou het de ideale plek zijn voor deze plant om tot bloei te komen. Het is de zonnigste plek van de tuin en een van nature arme en zanderige grond. ….En als hij het bij mij goed doet, mag je gerust in mijn tuin komen genieten van de bloemen mam 😉

Appels, appels en appeltaart

Was het vorig jaar nog grote vreugde over die ene lekkere, sappige appel die aan de boom hing, dit jaar lijken het een stuk meer te worden! Als alle kleine vruchtjes die er nu aan hangen ook werkelijk blijven hangen op de plek waar ze nu hangen, dan kan ik in oktober toch zeker twee appeltaarten gaan bakken. Wie raad hoeveel appels ik uiteindelijk zal oogsten, mag een appeltaart bij me komen ophalen in het najaar!

Steigerhouten plantenbak – self-made

En na lang zwoegen en vele lagen beits heb ik mijn plantenbak op wieltjes deze week afgerond. Het resultaat mag er zijn en ondanks een paar kleine schoonheidsfoutjes ben ik best content met het resultaat. Met een aardbeienplant van een goede kwekerij, een winterharde ‘druppelplant’ en wat kruiden is het een mooie aanvulling op de moestuin.

Tot slot: Wie onthuld het geheim van deze mysterieuze bloem ???

Geen idee of dit een bloembol is die op het laatste moment nog besloten heeft om uit te komen of dat het om een spontane bloem gaat. Kan iemand mij vertellen wat dit voor bloem en/of plant is?

Auteur: pliensmoestuin

Leuk dat je een kijkje neemt op mijn blog over mijn moestuin. Ik ben woonachtig in één van de groenste wijken die Zwolle kent en vind het heerlijk om mijn vrije tijd door te brengen in de moestuin. Daarnaast geniet ik enorm van het buitenleven en zit ik veel op de fiets of maak ik een mooie wandeling. Ook een goede reis,een drankje op een terras of een bezoekje aan een festival zijn dingen waar mijn hart sneller van gaat kloppen naast het tuinieren. Het zou leuk zijn om je feedback op mijn blog en moestuin te lezen in een reactie!

Plaats een reactie